woensdag 16 januari 2013

Jonge blom.

Leuk, al die jonge blommen op de blogs. Nadat Mienke (klik) ermee was begonnen kwamen er steeds meer jonge koppies op de verschillende blogs te voorschijn. Natuurlijk wil Rafeltjes niet achterblijven. Het was even zoeken... er is geen foto waar ik alleen op sta. Ongetwijfeld het gevolg van het feit dat mijn moeder altijd foto's zonder hoofd afleverde!

Op m'n 21ste zat ik in het derde jaar van de opleiding tot huishoudlerares. Op de Huishoudschool Laan van Meerdervoort in Den Haag. Of eigenlijk moet ik zeggen 's Gravenhage, want haagscher kon je het niet krijgen. Brave meisjes waren we. Parijs 1968, Woodstock, Kralingen, de bezetting van het Maagdenhuis, het ging allemaal aan ons voorbij. Brave meisjes in een uniform: een blauwe vormeloze jurk en een witte verpleegstersschort, zo eentje waarvan de losse knopen altijd zoek waren! Ik heb goede herinneringen aan die tijd. De school was een moederlijke school waar we onder de theorielessen potten thee zetten, die we opdronken bij chocolaadjes van Maison Krul, even verder op De Laan. Nou wil je het nog Haagscher?
Door een tekort aan leerkrachten stond ik ook al regelmatig voor de klas. Ik woonde nog thuis. Op kamers ging je pas als je echt studeerde! Maar ik had wel een kleine rood autootje dat me in een kwartiertje naar school bracht, waar bus en tram er anderhalf uur overdeden. Na de lerares opleidng wilde ik nog graag de opleiding tot dietist doen en ik had nog niet zoveel idee hoe ik m'n leven verder zou gaan inrichten.

8 opmerkingen:

  1. He, de laan van Meerdervoort. Daar heb ik in m'n jeugd regelmatig getramd, om voor een bezoek aan m'n oma uit te stappen bij de Fahrenheitstraat...
    Ben je nog dietist geworden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat leuk Anny!! Helemaal genieten jouw verhaal over 'vroeger', je toekomstdromen..! Leuk ook die foto, helemaal uit die tijd! En volgens mij ben je nog niks veranderd hoor!! Hoe ik dat weet? Ha ha, weet ik niet :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Anna, hier hetzelfde met de foto's, wanorde in doosjes en meestal sta ik er net niet op, daar zorgde ik wel voor :) Nog maar eens beter zoeken dus...
    je bent nog heel herkenbaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke foto + verhaal van toendertijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk Anny, leuk verhaal erbij!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk je verhaal te lezen. Ik zat in 1965/66 op de Christelijke opleidingsschool voor kleuterleidster. Van de straat weet ik de naam niet meer maar ik zou er zo naar toe lopen. Ik heb ook een aantal keren taartjes gegeten bij Krul, dat was nog echt een theesalon, prachtig interieur en de taartjes......om te smullen.
    Ik ben ook een poos kleuterleidster geweest daarna psychologie gaan studeren en als zodanig ook een aantal jaren gewerkt. Mij n 21 jarige foto staat ook op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hej Anny, als ik je aanklik zie ik je zelfs nog iets beter. Leuke foto en verhaal erbij. Je bent niets veranderd, dan had ik toch de juiste voor op die andere foto ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een leuke foto en wat een heerlijk verhaal! ik kom steeds langs die school als ik mijn dochter ga bezoeken niet ver daarvandaan.
    andere tijden ...

    BeantwoordenVerwijderen