zaterdag 14 juli 2012

Kleur

Al weer 2 jaar geleden zette ik mijn boeken op kleur in de kast. Mooi...
maar ook vreselijk lastig! Want af en toe was het zoeken geblazen. "Dat boek heeft een rode rug... ik weet het zeker" zoeken, zoeken, zoeken... heeft ie toch een blauwe rug. Ja, de voorkant heeft wel veel rood... mar de rug is toch anders. Ik deed het alleen bij wat ik toen met een deftig woord mijn referentiebibliotheek noemde. Dat hoorde ik in een radio intervieuw met Nelleke Noordervliet over haar boekenkasten... Hoewel die van mij lang niet zulke spannende titels hebben...  Zij heeft vast geen theemutsen breien, they draw & cook, ( zij tekenen en koken) of 1000 journal pages! Nou ja om kort te gaan, het was vooral lastig en door de tijd heb ik een en ander weer terug gedraaid.
Het werkt prettiger, maar het ziet er wel veel rommeliger uit. Zie je trouwens dat ik op kleur zetten wel doorzet op m'n klossenrek, rechts? En... in de "gewone" boekenkast staat ook nog een deel van de boeken op kleur. Vooral de prentenboeken en kunstboeken zijn gemakkelijk op kleur te houden.
Bij het op kleur zetten van je boeken kwam ook nog iets heel anders kijken... opruimen... eigenlijk mocht je niet meer dan zo'n 150 boeken overhouden... Tja, daar ben ik nooit aan begonnen. Ik herlees veel en voor m'n atelier geldt dat ik eigenlijk nooit iets wegdoe.
Werken met kleur, dat doe ik graag en mijn pinwheelsjaal wordt een kleurig geheel.
Het is vreselijk leuk om te doen en heel afwisselend omdat de kleuren om de 9 naalden veranderen. Daar moet ik trouwens nog wel wat van leren. Soms liggen kleurwaardes te dicht bijelkaar en "draait het molentje niet". Maar tot nu toe ben ik tevreden met het resultaat.  

11 opmerkingen:

  1. Boeken op kleur staat idd heel mooi, maar ik zou het niet kunnen hebben dat het dan niet op onderwerp staat. Ik moet orde hebben, zelfs met prentenboeken. Je kleuren van de sjaal zijn geweldig mooi, perfecte kleurkeus.
    Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het ook teruggedraaid bij de boeken, die ik regelmatig gebruik. ik heb.het toch liever op onderwerp. ik vind de sjaal erg mooi worden, je hebt een heel goed kleurgevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Boeken op kleur is mooi, maar werkt bij mij beslist niet. Die moeten op onderwerp en dan op grootte en kleur....en o o o ik sorteer zo graag....!
    Ik vind de sjaal super!
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind de shawl super super mooi, vooral die kleuren, Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat wordt je sjaal mooi!! fijn dat het zo goed lukt. m'n collectie handwerkboeken is een rommeltje, dat vind ik eigenlijk juist wel fijn. onze leesboeken staan alfabetisch :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ze nooit op kleur staan, lijk me inderdaad erg moeilijk om sommige boeken weer te vinden.
    Je molentjes zien er erg mooi uit.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou en óf je tevreden mag zijn met je shawl! Wat een leuke kleurcombinaties en wat netjes gebreid!

    En ja, een boekenkast op kleur, dat ziet er heel mooi uit, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het niet handig is...

    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. boeken op kleur zetten is niks voor mij. en wij hebben heel wat meer dan 150 boeken. dat zou nogal zoeken worden.
    je pinwheelsjaal wordt mooier en mooier. en ja, altijd moeilijk om de passende kleuren te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee, boeken op kleur gaat in dit huis niet meer lukken, het zijn er te veel en ook nog eens door alle kamers verspreidt. Mijn lapjes liggen wel mooi op kleur en zijn een lust voor het oog om naar te kijken. Wat een supermooie sjaal ben je aan het breien. Krijg er helemaal zin in om ook zoiets op de pen te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij dit baggerweer word je vrolijk van kleurtjes

    gr.mooriaantje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Annie
    Het doet mij denken aan "dansen met Annie" weet je het nog!

    BeantwoordenVerwijderen