maandag 13 juli 2020

Frankrijk.



"Ik ga naar Frankrijk
en
ik kom nooit meer terug!"

(een liedje van de Amazing Stroopwafels).

Nee hoor , ik ga niet naar Frankrijk.

Ik deed maar alsof.

De tuin bij de oude mevrouw
is altijd het laatste aan de beurt
met werken.

Het gras stond er 3 kontjes hoog.

Van verschillende mensen die in huisje in
Frankrijk hebben
hoorde ik dat ze stevig aan de slag 
moesten om alles weer in orde te krijgen.

Na al die maanden dat het niet mocht
waren al die tuinen
verwilderd.

Nou, daar hoef ik niet voor naar Frankrijk.

Nee, als ik een huisje 
zou kunnen hebben
in het buietnland
dan werd het Cornwall
in Engeland.

Beetje lastig, beetje ver,
altijd vliegen,
te duur 
en niet duurzaam.

Maar ik ben wel verliefd geraakt op de streek.

Bovendien lees ik alles wat 
los en vast zit over de streek.


Zo las ik verleden jaar 
"Het zoutpad"
van Raynor Winn.

Over Ray die dakloos, 
met een terminaal zieke man
het 
South West Coast Path
gaat lopen.

1000 km.

Van Minehead naar Poole.

En dat is echt geen Pieterpad.

Klimmen en dalen vaakover een pad niet breder
dan 30 cm.

Nu is er een tweede boek.

"De wilde stilte"

Daarin lezen we hoe moeilijk voor Ray was om 
weer 
terug te keren in de maatschappij.

En ze schrijft fantastisch!

Nee, als ik ooit een huisje zou hebben...

Op de verwilderde tuin terug te komen:

vandaag is de oude mevrouw jarig.
103.

Geen visite,
geen drukte,
geen burgemeester of wethouder! 

We zijn nog voorzichtig want de corona 
is nog niet weg.

Heerlijk, die rust.
Voor omi is het zowel goed.

Ieder jaar ziet ze als een berg op tegen de drukte.

O a, die tuin,
nou vroeger toen mijn vader nog 
leefde 
moest die er 
voor 
haar verjaardag altijd piekfijn uitzien.

Dus ruimde ik uit gewoonte ook maar.

Maar niet zo precies als mijn vader:
die had graag iedere grasspriet recht liggen! 
















5 opmerkingen:

  1. Heel hartelijke felicitatie voor de oude mevrouw! Iets lekkers bij de koffie en verder geen gedoe, daar raak je door van slag... De mensen doen alsof de Corona er niet meer toe doet, maar ik blijf ook voorzichtig. Het is heerlijk om dan in de tuin bezig te zijn, ondanks het achterstallige onderhoud.
    Ik(heb het tweede boek ook al gereserveerd, heel benieuwd - vooral na jouw goede recensie. Ik droom ook wel van een tweede huisje in Engeland, zodra ik een Country Living doorblader begint het te kriebelen! En Escape to the Country is daar ook heel goed voor...
    Groetjes aan de oude mevrouw, gefeliciteerd uit Friesland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met deze bijzondere dag. Wil je je moeder namens mij feliciteren ? Fijn dat jullie er toch een mooie dag van gemaakt hebben. En die tuin: mooi weer, regen zorgen dat er geregeld gewerkt moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte gefeliciteerd met je moeder.
    Wat een leeftijd.
    Hartelijke groeten.
    Marjolein voois

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd en een tip als je zo gek bent van Cornwall. Op de Duitse zenders zijn elke week wel films van Rosamunde Pilcher, alles wordt op genomen in Cornwall. De boeken zijn trouwens ook leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog van harte gefeliciteerd en fijn dat het tuintje weer op orde is met haar verjaardag. Heerlijk wegdromen bij de beelden van Cornwall, ik kijk er ook graag naar, Escape to the country en net zoals Coby de films van RP.

    BeantwoordenVerwijderen