donderdag 24 januari 2019

Landgoed.

De laatste week hop ik 
al lezend 
van het ene Schotse landgoed naar het andere.


Voor iedereen met een grote liefde voor 
Engeland en Schotland 
een echte upstairs downstairs.


Toevallig stond er vanmorgen een stukje in
“Trouw”.
Het boek heeft eigenlijk tot nu toe weinig 
aandacht gekregen in de pers.
Geen recensies tot nu toe.

Het boek vertelt het verhaal van een 
Nederlandse die huishoudster wordt op een Schots kasteel.

Heerlijke verhalen komen er voorbij.

Nederlanders hebben weinig aanleg voor onderdanigheid
en zijn daarnaast 
nogal direct.

Dus in dat opzicht is het al een hele klus.

Maar ook het werk zelf is haar vreemd.

Een leuke anekdote is die van de berensjaaltjes.

De wollen kleding is natuurlijk een grage prooi voor motten.
Op een dag komt de vertelster een lade onder een bed
tegen met daarin allemaal kleurige “berensjaaltjes”.
Oh, denkt ze die zoon heeft al de sjaaltjes 
die zijn zusjes maakten voor zijn beer bewaard.

Pas als er een jachtpartij is komt ze erachter dat de 
sjaaltjes 
om de sokken worden gedragen...

Kortom er gaat een wereld open
die je misschien wel vermoedde 
maar toch niet echt kende.

Dat andere landgoed is ook in Schotland.

Het 5e deel van de Zeven Zussen 
speelt zich gedeeltelijk af in Schotland.

Aan een beschrijving waag ik me niet 
kan dat veel beter.

8 opmerkingen:

  1. Ben dit jaar goed begonnen met boeken lezen.
    Zal eens kijken of de bieb die van jou ook beschrijft.
    De zeven zussen kan ik bij mijn moeder lenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sjaaltjes om de sokken? Hier wil ik meer over weten!! Ik had ergens al iets meegekregen over dit boek, jouw recensie is een reden om er naar op zoek te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt mij een leuk boek, hoewel ik voorlopig nog helemaal in mijn Zeven Zussen-maniak zit. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit maakt mij heel nieuwsgierig haha ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De mevrouw die het geschreven heeft heb ik wel een aantal weken geleden gezien bij Max tv. Erg leuke vrouw, maar goed dat jij dit schrijft ik was de titel vergeten.
    gr. Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Krijg meteen zin in het eerste boek!
    :o)
    En het tweede, ja die heb ik gelezen,... net zoals alle andere van de zussen. Ik ben benieuwd naar de ontknoping. Fijne dag vandaag! :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel bijzonder om als huishoudster in een kasteel in Schotland te werken. Het lijkt me een hele andere wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. The blog are the best that is extremely useful to keep.I can share the ideas of the future as this is really what I was looking for,I am very comfortable and pleased to come here. Thank you very much!
    IWIN89

    BeantwoordenVerwijderen