dinsdag 28 januari 2020

Langzaam.

Iets maken met je handen: haken, breien, patchen,
borduren, heeft een 
kalmerend effect dankzij het ritme en de herhaling.


Dat dringt tot steeds meer mensen door.
Zo staat er in de laatste
Country Living
een artikel "make it mindful'

In augustus plaatste ik een blog over het boek 
Slow Stitch
van 
Claire Wellesley-Smith.


Dat ging uit van duurzaamheid 
en 
gebruik van lokale producten.

Nu weten we allemaal wel dat
textielproductie 
ontzettend vervuilend is.

En hergebruik lukt meestal nog wel.
Maar lokaal geproduceerd in 
Nederland is bijna niet mogelijk.
Of je moet wol spinnen van een
buurschaap, zoals ik deed in de jaren 80! 

Maar de schrijfster maakt ook een 
stekendagboek.

Iedere dag een draadje 
borduren met eigenlijk geen plan.

Dat idee sprak me wel aan.

Denken dat dat leuk is is 1 ding,
het ook uitvoeren is 2.

Het liet me niet los.

Begin dit jaar dacht ik:
ik ga het toch proberen.

(En dat voor iemand die zegt dat ze
nooit goede voornemens maakt!) 

Het begon met het zoeken naar een
leuk doosje.


Het werd een koffertje.

Met daarin wat materiaal.
En een restje borduurstof.

Zo'n doos, blikje of koffertje
klaar maken.
Oh, wat is dat toch leuk.
Echte voorpret.

Nu nog regelmatig werken.

Nu heb ik gelukkig behoorlijk wat 
discipline gekweekt
door al jaren een dagboek te schrijven.
Echt iedere dag.

Maar ik kom er niet iedere dag aan toe.
Aan zo'n draadje.

En soms worden het meerdere draadjes.



Inmiddels ben ik bijna een maand verder.

Ik ben het nog lang niet beu.
Het gaat niet over mooi,
over nuttig.
Maar over rustig even zitten en op adem komen.

Want snel borduren: dat doet niemand.
Ik ken geen mensen die met 
rode vlekken in de nek zitten te borduren! 

Zover als de schrijfster van het boek 
kom ik vast nooit.
Al was het alleen al vanwege mijn leeftijd.

Maar zij is al 8 jaar bezig.
En heeft inmiddels een enorme lap! 





4 opmerkingen:

  1. Dat is zo leuk en relativerend om te doen, ik heb een paar jaar geleden ook zo'n projectje gedaan, gaf mij veel voldoening.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet of deze manier van borduren iets voor mij is, misschien gewoon beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De vorige keer dat je over het boek schreef leek het mij al een fijn boek. Wat leuk dat je er nu echt iets mee doet. Maak je allemaal kleine lapjes of één grote lap?

    BeantwoordenVerwijderen