woensdag 19 augustus 2020

Voor de makers.


He, is dat niet een slogan 
van de een of andere bouwmarkt?

Ik denk dat veel van de lezers 
van dit blog m
makers zijn.

Net als ik.

Anders vond je er vast niks aan en kwam je niet zo trouw terug.

Maken zit in je bloed.

Als je niet kunt maken,
wat dat ook is,
dan ben je niet gelukkig.

Eventjes kun je het wel missen.
Maar dat moet niet te lang duren.
Dan gaat het schuren.
Dan wordt de wens om lapjes
aan elkaar te zetten
of
een naaldje te breien
veel
te groot.

Als kleutertje was ik al een
gepassioneerd borduurster.
Met een speldenkussen vol met
gigantische 
naalden.
Vol met alleen
gele, rode en groene draden.

Meer kleurtjes hoefde ik niet.

De lieve mevrouw vna de Wolbaal,
die schattige winkel
vol met draadjes
zei altijd:
kom achter de toonbank,
kom kijken naar al die mooie kleurtjes!
Maar ik hield het veilig bij die drie.

Ik borduurde kabouters en paddenstoelen.
Die tekende mijn vader op een lapje katoen.

Hij was ook een maker.
Al viel dat niet zo op.
Toch ontwierp hij alle 
dekvellen
voor de kisten tomaten die geexporteerd werden.
Hij tekende voor de kustvaarders
die zijn bedrijf in de vaart had
een heel 
containersysteem
voordat 
die gemeengoed werden.

En ook mijn moeder zat nooit stil.

Nu was het in de vroege jaren 50 
ook vaak noodzaak om zelf te maken.

Omdat er niks anders was of
dat het goedkoper was.
Pure noodzaak dus.

Maken is een manier van leven.

Daarom was ik zo benieuwd naar het boek van 
Melanie Falick.

En het stelde me niet teleur.

Mooie intervieuws met makers.
Soms bij ons heel bekend,
soms ook niet.

Er worden allerlei makers aan het woord gelaten
die 
dat maken hebben gemaakt tot hun 
manier om in hun levensonderhoud te voorzien.

Overigens is het niet bij die 3 kleurtjesgebleven:


Nu kan het me niet gekleurd genoeg zijn.

Dat zie je wel in de 
pastelkleurige regenboogdeken die ik 
in dit warme weer heerlijk zit te haken. 
 






3 opmerkingen:

  1. Wat een herkenbaar stuk. Ik móét ook maken en dat gaat nu moeizaam in die hitte. Je laat ons een mooi boek zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je dat ik dit boek al een tijdje op het oog heb? Jouw recensie geeft nu wel de doorslag om het voor de verjaardag te vragen. Kan je het blad “ In Her Studio” van Stampington uitgevers? Een dik magazine met studio’s van allerlei makers, die vertellen over hun werk/passie. 4 x per jaar. Heb ik 1 jaar van, erg inspirerend om door te kijken en van de werkplekken te genieten.
    Ja, maken zit in je, dat kun je niet negeren - lukt niet. Ook als het warm weer is, tóch even aan je werkstuk bezig zijn... Het geeft zoveel voldoening!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. piep prachtig blogje.. en ja “maken” t zit in je bloed..elke dag, wat je ook moet gaan doen hoe dit zo praktisch mogelijk aan te gaan pakken om de resterende tijd.. idd “te maken” :)

    knuf

    BeantwoordenVerwijderen