maandag 20 maart 2017

Naar de bollen!


Die kleine grannysquares doen me
denken aan bollenvelden.


Als ik al die kleurtjes zie denk 
ik steeds aan kleurrijke bollenvelden.

En het is zo heerlijk
om even zo'n eenvoudig blokje te haken.

Het dekentje wordt ook steeds 
groter als dat ik eerst in gedachten had.


Echte bollenvelden zie ik nog maar weinig.
Naar de bollenstreek?
Het komt er gewoon niet meer van.

En naar de Keukenhof
zoals op deze oude foto:
een kleine-Mevrouw Rafel tussen 
haar ouders 
in de Keukenhof?

Eerlijk gezegd ben ik daar zo vaak geweest
voor mij hoeft het niet meer zo.


Een mini-veldje in een bak 
in de achtertuin is eigenlijk 
veel liever.

En je hoeft niet eindeloos 
 over al die paden
te slenteren!


Voorlopig ben ik heel tevreden 
met m'n eigen
kleurige bollenveld. 

Het lijkt wel alsof ik de hele week
verder weinig deed.

Maar ach! 
De tijd vliegt.
Alweer maandag.

Alweer naar de bakker:
"Twee en half gesneden fijn volkoren.
zes mini eierkoeken en een speltbonkje!"


Gelukkig is maandag allang geen wasdag meer.

Dankzij die heerlijke wasmachines.

In mijn opleiding tot huishoudlerares 
leerde ik van de was- en strijkjuf
(ja, die bestond echt!) 
een leuk gedichtje:

Op maandag wassen dan ben je vroeg,
op dinsdag wassen vroeg genoeg, 
op woensdag wassen dat is wat laat,
op donderdag wassen dan spreekt men kwaad.
op vrijdag wassen dat geeft maar last,
dan komt het linnen niet in de kast,
op zaterdag wassen beduidt slechts dit:
dat men maar een hemd bezit! 


En omdat maandag geen wasdag meer is
kon ik zonder wroeging
beginnen aan het op stof leggen


en doorslaan van het patroon van een
eenvoudig zomerjurkje.

Morgen een dagje achter de naaimachine.

Ook al geen wasdag dus.

7 opmerkingen:

  1. Toch zijn die bollenvelden nog heel erg mooi om te zien hoor. Ik kan niet wachten tot ze weer alle kleuren laten zien.
    Maar jouw bollenveldje is ook super leuk. Geniet er maar lekker van.
    Fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe gaat het met je jurkje? Die zonnige dagen maken alles lekker vrolijk: de schattige vierkantjes, énig stofje, en dan genieten van je vrijheid op huishoudelijk gebied. Ik ben nog nooit in de Keukenhof geweest, schandalig eigenlijk.. Maar al die mensen trekken me niet zo, de bollen wel! Wij toeren binnenkort wel een rondje in de polder, daar kijk je ook je ogen uit. En thuis waren de krokussen ook heel beeldig.. ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig die kleurige bollenveldgranny's. Leuke foto van jou in de Keukenhof. Ik ben er nog nooit geweest. Mooi stofje voor het jurkje, wie weet kun je het al snel aan.

    BeantwoordenVerwijderen