dinsdag 1 september 2015

Pageturner.

Er is geloof ik niet een echt Nederlands woord voor.

Zo'n boek dat je nauwelijks weg kunt leggen.
Dat het ineens 's nachts half twee is.
En je met een zucht het boek dicht doet.


Voor mij was dat het laatste boek van 
Saskia Goldschmidt.

"De voddenkoningin".

Hoofdpersoon in het boek is Koko.

Ze groeit op in een omgeving waar niet altijd 
even goed voor haar gezorgd wordt.

Ze maakt "decortjes".
Kleine kamertjes die ze aankleed met allerlei 
gevonden materiaal.
 Van haar moeder krijgt ze de liefde voor mooie kleding mee. 

Als opstandige tiener in de zestiger jaren 
zoekt ze haar kleding bij elkaar op het
Waterlooplein.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze in 
de handel in tweedehandskleding 
haar bestemming vindt.

Misschien ken je de schrijfster van haar vorige boek
"De hormoonfabriek".

Over "De voddenkoningin"" 
sprak ze in een radio interview.

Daar lag de nadruk vooral ook op de positie 
van de Joodse bevolking na de 
Tweede Wereldoorlog. 
Toch neemt dat onderwerp geen grote plaats in 
in het boek.

Wel geeft het een heel mooi overzicht van de afgelopen 
50 jaar.
Koko's hippe kleding krijgt veel aftrek in 
kunstenaarskringen en de homoscene.
De komst van Aids in de jaren 80 
wordt indringend vertelt.

En ook mooi is het om te merken dat 
handel die eerst heel plaatselijk was aan het eind 
van het boek niet ontkomt aan de globalisering. 

Kortom een aanrader. 



  


4 opmerkingen:

  1. Ooit, als ik weer tijd heb….
    Maar het feit dat je laat in de nacht nog wakker was? dan moet het wel een mooi boek zijn.
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoort als fijn boek...... gaat op het verlanglijstje..... dank voor je tip!
    Nazomergroetjes......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha dat woord pageturner ,toen ik vorig jaar in de boeka
    Handel een boek oppakte zij de meneer van de winkel een echte pageturner mevrouw ,ik keek hem aan en dacht waar heeft ie het over dus zei ik sorry maar wat bedoelt u ,tja en toen kreeg ik jouw uitleg . Nou die vergeet ik nooit meer en ja dat was ook zo n boek wat je in een adem las .Meen de schaduw van de nacht van Ruez ook erg mooi

    BeantwoordenVerwijderen