zondag 3 mei 2015

Van voor

naar achter,
van links naar rechts.


Van links naar rechts? 

Inbreipatronen voor de fair isle methode lees je van 
rechts naar links! 

En omdat ze meestal gemaakt zijn om  
in het rond te breien hoef je ook
alleen maar van rechts naar links te lezen.

Een beetje vreemd is het wel als je bedenkt dat we 
letters van links naar rechts lezen.
Tja en breien gaat toch echt van rechts naar links! 

 In het begin van een driehoekige sjaal kan ik nog 
helemaal niet in het rond breien.
De averechtse naald moet ik dus van links naar rechts lezen.
En dat kost me toch een moeite! 

Gek want bij kantbreien lees je de teruggaande toer 
ook van links naar rechts en dat lukt dan weer wel! 

Het is dus een heel toer voor Rafeltje om
de punt van de vogelsjaal zover te breien dat 
ze e-i-n-d-e-l-ij-k
in het rond kan gaan breien en 
van rechts naar links kan gaan lezen.

Maar nu genoeg van al de gelinks en gerechts.
Daar ben ik toch al niet goed in.
Leve Mrs. Navi! 
Zoals we de Tomtom in de auto noemen.

Daardoor wordt me gelukkig niet meer zo vaak de weg 
gevraagd.
Veel mensen denken: "we vragen de weg aan een 
mevrouw met een hond, die weet het zeker wel!"

Maar dat verschil tussen links en recht he?
Er zijn al heel wat mensen hier in de omgeving in 
de Bospolder belandt die eigenlijk in 
Plan Opstal helemaal aan de andere kant van het dorp 
moeten zijn!

Dat breien schiet dus niet echt op.



Maar zo in de namiddag met een kopje koffie in het zonnetje 
lukt het wel om wat 


vingerhoedjes aan elkaar te zetten.


  Kijk, daarom is een spijkerbroek zo handig.
Hij doet dienst als speldenkussen en
je kunt er zo heerlijk de naadjes op glad krassen.


 De laatste tulpen van het seizoen staan lekker mooi te wezen
op tafel. 
Het zijn snijtulpen.
Tulpen die gekweekt worden voor de bollen.

Dus hebben ze heel korte steeltjes en
in verhouding grote en hele mooie bloemen. 


Het gaat hard met de lente.
De lyriodendron komt in blad.


En de tuin kleurt blauw van de scilla's.


Ook de judaspenning doet z'n best.


 Op de buurschuur zat een eend een hoop herrie te maken.

Daar moesten de hondjes meer van weten! 
Ze vlogen naar buiten.


Tot grote schrik van buurpoes Kwibus die eens kwam kijken
of dat eendebeest geen lekker hapje zou zijn.


Gelukkig keerde de rust snel terug en 
was het weer lekker rustig in de achtertuin. 

11 opmerkingen:

  1. Ja het begin van de sjaal is inderdaad heen-en-weren, dat is wat lastig, maar nog even en dan kan je lekker in de rondte! Wat leuk om te lezen dat er wat mensen naar de verkeerde kant zijn gestuurd, hihi.
    Je vingerhoedjes zijn lekker fleurig en wat combineren ze mooi met je spijkerbroek :-)
    handig hé zo'n spijkerbroek (er blijven ook maar weinig draadjes aan hangen0.
    Veel plezier met je verschillende projecten.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik vind een spijkerbroek zo handig, gebruik ik ook om spelden op te prikken en naadjes uit te strijken. Leuk, die vingerhoedjes en succes met je sjaal/omslagdoek.
    Gelukkig kon de eend gauw wegkomen van de kat van de buren ;-)
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ook een pracht van een Lyriodendron in de tuin. Ze kunnen gigantisch worden. Hij bloeit
    al vanaf zijn 5e jaar. Wij zijn zeer gesteld op deze boom. Er gaan ook veel vogels in zitten. We hebben al veel verliefde stelletjes er in gezien. Turkse tortels, merels, koolmezen en pimpelmezen, vinken, spechten. Heel schattig. Groetjes, Harma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Anny,
    Wat een gezellig stukje zeg. Ik heb ook problemen momenteel met het lezen, van links naar rechts, van een breipatroon. Ik ben de Zeeuwse Deken aan het breien en nu ben ik met een blok bezig met drie verschillende patronen er in en twee daarvan hebben hetzelfde rapport en de derde een ander. En ze moeten ook nog eens door elkaar gebreid worden. Je schiet dus van het ene rapport naar het andere en dan de naald terug ook nog eens van links naar rechts. En daar ga ik telkens de fout mee in. Ik heb bij nog geen ander blok zo vaak de steken moeten uithalen...
    Maar jouw breiwerk gaat wel een waar kunstwerk worden hoor, zo ontzettend mooi...
    Ik vind ook al die vingerhoedjes heel erg leuk worden. Maar om zo maar de naald in de spijkerbroek te steken, ik zou telkens mijn been meenemen...
    Fijne zondag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anny wat leuk dat je weer aan zo'n grote omslagdoek bent begonnen, en het patroon en de kleuren zo mooi.
    Mijn wens is om zelf ook nog eens zo iets te breien maar Fair Isle ik vind het zo moeilijk, ik durf het niet aan.
    Als jij iemand weet die daar les in geeft wil je het mij dan laten weten.
    Voorlopig ben ik in de ban van jouw sjaal en volg je breiwerk op de voet.

    Fijne zondag en tot ziens Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O hou op , ik kan niets in spiegelbeeld maken ik wijt dat aan mijn links handigheid. Vooral haakschema's zijn dan erg lastig. Maar ik kan wel in spiegelbeeld schrijven, dat dan wrl weer ;))))

    je shawl wordt prachtig !

    (((Zwaaiii)))... MM die weer even kon reageren .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Anny

    Watbgrappig , ik ben met dezelfde shawl bezig en net zo ver. Ik zal je volgen!,
    Groetjes Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik het zo lees over links en rechts lezen van patronen dan krijg ik al de kriebels, maar je nieuwe sjaal ziet er al weer prachtig uit. Leuk verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Even lekker je blogje gelezen, super gezellig weer.
    Heerlijk al dat bloeiend spul. Wat kunnen we er van genieten he?
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gezellig blogje, en ik op een filmpje zitten kijken naar dit breien, snap er echt niets van

    Fijne dag vanuit een regenachtig Zweden

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh dat breiwerk word weer een plaatje en gezellig blogje ,gr vanuit denemarken

    BeantwoordenVerwijderen