maandag 10 november 2014

Tips en trucs.


Vorige week kon je meeloten voor het patroon van deze merklap.

Vanmorgen heeft de oude Mevrouw Rafel 
een lot getrokken.


Het patroon is voor Maria van 
het quilt quebbel blog.
Maria: het patroon komt eerdaags door de brievenbus. 


Omdat jullie de laatste tijd veel rafels maar heel weinig rozen 
van me gehad hebben 
hier de prachtige rozen die ik dit weekend kocht. 
In het echt zijn het net marsepeinen rozen. 


Maar ik kom weer terug bij de rafeltjes. 
Op iedere grote borduurlap zet ik onder de onderste 
rand mijn naam, postcode en plaatsnaam.

Dat is een van de trucjes om de lap hopelijk terug te krijgen als je hem verliest!
Ooit, in een ver verleden toen ik in Den Haag op 
school zat (in het Westland was toen 
geen middelbaar onderwijs!) 
ben ik een grote borduurlap voor een stofversieropdracht 
verloren onderweg naar huis en sinds die tijd 
borduur ik altijd wat gegevens onderaan. 

En ik zet de datum op de lap waarop ik hem afmaakte.
In dit geval was dat toevallig de 
trouwdatum van mijn ouders! 

  
Verder heb ik nog een handigheidje in mijn trukendoos: 

Om ervoor te zorgen dat mijn strijkplank overtrek niet
helemaal bruin schroeit omdat ik steeds op hetzelfde plekje 
kleine lapjes
strijk leg ik er een theedoek op.

Dat is ook handig als je net als bij deze rondjes met 
spuitstijfsel werkt. 

Zo'n theedoek gaat zo mee met de was en het overtrek blijft 
langere tijd schoon.


Helaas heb ik geen trucjes om m'n stonefieldsblokjes
wat sneller af te maken...
Ze liggen te wachten totdat ik weer aan de slag ga.
Oh, wat is het toch een leuke quilt met al die blokjes die zo 
overzichtelijk zijn. 

7 opmerkingen:

  1. Mooi je rondjes, en je gaat goed hoor. Enne dank je wel voor de mooie bloemen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even helemaal bij gelezen over je gebreide handschoenen van de guys, wat een mooie kleuren gebruik je! Het borduurpatroon kwam me al bekend voor, heb het ook geborduurd, alleen nog niet de letters, twijfel of ik onze familie erin verwerk of de originele lap volg. Dank voor je tip van de theedoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anny,
    Felicitaties voor Maria, met het winnen van het patroon.
    Wat een supermooie rozen heb je. En wat een goeie tip, van die theedoek.
    Je blokken worden wel prachtig, dat moet ook niet te snel gaan .....
    Ik wens je een heerlijke dag vandaag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proficiat voor Maria, ik ben er zeker van dat ze er veel plezier aan gaat beleven.
    Je blokken zijn prachtig, mooie kleurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie blokken van je Stonefields.
    Ja, het is een leuke quilt om te maken.Verslavend gewoon, ik kom niet meer aan borduren toe!
    Groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nou voor mij ga je sneller dan de wind,dus supersnel ,en zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Anny,
    Sinds gisteren loop ik met een "big smile", ik heb dus het postpakketje ontvangen.
    Wat een prachtig patroon enne.......
    op mijn blog zal ik snel een stukkie schrijven.
    Ook dank aan Mevrouw Rafel.
    Groet van Maria.

    BeantwoordenVerwijderen