zaterdag 4 oktober 2014

De uitdaging.

Als ik vertel dat sommige quilts een uitdaging zijn om te 
maken dan vertel ik denk ik niks nieuws!

De "Dear Jane" quilt is zo'n uitdaging.

Heel vaak wordt mij gevraagd waarom ik geen Dear Jane heb gemaakt.

  
Nou, dat heb ik wel geprobeerd maar dit dagboekblad 
uit de zomer van 2000
spreekt boekdelen


Ik was toen bezig met blokje G-3.
En had al best een leuk stapeltje gemaakt.

Maar ik stopte.

Nu ik terugkijk snap ik ook wel waarom.
De zomer van 2000 was een vreemde tijd voor me.
Ik wachtte op de uitslag van DNA onderzoek 
of de borstkanker die ik had erfelijk was.
En of het een bekende afwijking was.
Want dat de kanker erfelijk was dat konden we zonder 
DNA ook wel vertellen.

Die herfst kreeg ik de uitslag en liet ik mijn gezonde 
borst amputeren en mijn eierstokken verwijderen 
omdat ik draagster ben van een gen dat
en borst- en eierstokkanker veroorzaakt. 

Dikwijls zat ik 's nachts blokje van Jane te maken.
Dat kon natuurlijk niet goed gaan.
En ik stopte.
Terwijl Jane juist een uitdaging is om te maken.
Zeker om te laten zien wat je technisch kunt.

En toen was er dit voorjaar een quilt die ook
die kwaliteiten heeft:
Laten zien wat je kunt! 

Af en toe kwam ik een blokje tegen.
Ik ging op zoek en vond de maakster van de quilt.

En aan het begin van de zomer kondigde 
aan dat zij de quilt ging brengen als Blok van de Maand.

Nou, daar hoefde ik niet lang over na te denken.

Oei, wat hield ze ons in spanning! 


Eindelijk viel dan afgelopen woensdag de langverwachte 
brief in de bus.


Kom, gauw openmaken! 

OOOOOoooooh.
Wat is ie toch lief.

Maar.

Er is altijd een maar! 

Er ligt nog zoveel ander werk.
De gossip en de top van de mandjes.
En de Pockets of Posies! 
Had ik mezelf niet beloofd die nu eerst af te maken???? 

Dapper ging ik door met de pocket.


En naaide saaie rode cirkels op een lange rand.

Het knaagde wel hoor.

"Als je nu eens een werkje van die mooie Stonefieldsquilt 
meeneemt naar de oude Mevrouw!"
zei een stemmetje.

"Er moeten een 
h-e-l-e-b-o-e-l 
gansjes en hexagonbloemetjes worden gemaakt,
doe dat dan!'zei het stemmetje.


Uiteindelijk kon ik geen weerstand meer bieden aan het gefluister 
en ging op zoek naar de stofjes die ik al een tijdje aan het sparen was.


Zo het eerste  stapje is gezet.
Maar het wordt geen bloemetje per dag hoor! 

De hondjes mogen er niet bij inschieten.
Hier is het iedere dag dierendag.
Niet alleen vandaag! 


Lizzy 
en 


Tollebol graag laten zien dat ze een heerlijke knabbel hebben
gekregen. Daardoor kan ik even rustig dit blogje maken!  

9 opmerkingen:

  1. Tja die verleiding hè om aan een nieuwe altijd super leuke quilt te beginnen ken ik ook wel!
    Je pockets wordt mooi hoor en DJ, ik begin er nog niet aan , er is nog zoveel ander moois om te maken.
    Goed weekend,
    Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, die Jane... Jij noemt het zo mooi een "uitdaging". Mmm, ik weet het ook niet hoor. Ik vind het best een opgaaf en weet ook niet of ik de top ooit afkrijg.
    Nee, dan de Stonefields, die is leuk hè!! Ik heb al 3 sterren af en ook al een stapeltje hexagonbloemen.

    Groetjes, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jouw verhaal zit gewoon "in" de Janequilt, te beladen - goed, dat je er mee gestopt bent. Dan is de Stonefield nu wel een hele leuke uitdaging. Je moeder vindt het vast leuk om de vorderingen te zien! En de rest komt ook wel klaar, toch? Elke dag een steek... Lekker afwisselen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi beginnetje van je Stonefieldquilt... En wie weet pak je ooit Jane weer op, al is die quilt doordrenkt van herinneringen aan de periode die heel spannend en moeilijk was! Gewoon lekker werken aan de quilt die je leuk vindt...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat we heel wat Stonefield blokjes gaan zien de komende tijd en ze zijn vast allemaal verschillend. Leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, ik kan me goed voorstellen dat de Baby Jane uit een donkere periode in je leven stamt.. heftig Anny! Gewoon laten waar ze is, en lekker gaan genieten van deze nieuwe uitdaging!! Wow, ik kreeg echt kippevel toen ik je verhaal las... jij moet vast een heel 'sterk wuuffie' zijn!! Fijne zondag en lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je bent een dappere Anny. Wie weet….. ooit ooit over een hele tijd komt Jane toch nog eens te voorschijn.
    Ik hoop je snel een keer te ontmoeten. Moet toch lukken he?
    Heel veel plezier met de Stonefields, af en toe een blokje. Gewoon lekker doen hoor. Het nadeel is dat ik alleen al uren kan zoeken naar het meest geschikter stofje en oh daar gaat zoveel tijd in zitten.
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Allereerst wil ik je zeggen, dat je een heerlijk blog hebt om te lezen.
    Ik geloof niet dat je ooit nog met " de Jane" zou moeten, willen beginnen. Teveel negatieve associaties. Waarom zou je jezelf dat aandoen, terwijl er zoveel leuke andere quilts zijn om te maken. Ik hoop vele quilts van je te zien.
    Groetjes Frea.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb respect voor je maar dat wist je misschien al lees wat later dit blogje wil er geen een missen want schrijven kan je als de beste ,pittig beginnetje maar zoveel kracht en ja als geen ander begrijp ik je stemmetje om weer iets nieuws erbij te beginnen ....ha ha maar ook weet ik dat je het weer af krijgt bij mij eender dus groot gelijk volg je hart ,liefs marloes

    BeantwoordenVerwijderen