zaterdag 11 augustus 2012

kookboeken

Volgende week is het weer zover! Dan begint op de BBC The Great Brittish Bake Off weer.
Ieder jaar ben ik een trouwe fan. Wist je trouwens dat Mevrouw Rafel kookboeken leest alsof het romans zijn? Nu is dat tegenwoordig nog wel veel leuker dan vroeger... toen was het een saaie opsomming van gegevens en aanwijzingen. Tegenwoordig komt er veel meer bij kijken. De boeken van Yvette van Boven bijvoorbeeld. Schitterend geillustreerd door haarzelf. De meesten kennen wel haar eerste boek "Home Made". Dat was ook internationaal een groot succes. Er is nu ook een boek speciaal voor de zomerse gerechten, terwijl deze winter al "Winter" uitkwam.
Bij deze boeken klopt de receptuur tenminste! Dat kun je niet van alle boeken zeggen. Als oud kooklerares en dietist kan ik ook makkelijker beoordelen of een recept "werkt". Maar bij deze boeken kun je ook als niet zo handige thuiskok alles gemakkelijk maken.
Zoals het perzikslofje uit "Zomer".
Tja, hij was op voordat ik er erg in had... en

ook de gevulde en gemarineerde courgettes waren een feest om te maken en te eten.
De Great Brittish Bake Off is er a.s dinsdag weer om 9.00 's avonds bij de BBC. Ik denk op BBC 2. Maar dat moet je even nakijken. 

7 opmerkingen:

  1. Dat klinkt weer gezellig die Engelsen kunnen er wat van Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  2. eigenlijk ben ik niet zo 'kokerig' maar als je t zo beschrijft, ben ik al bijna overgehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je voor de tip. Ik zit er zeker weer klaar voor. Ik kom hier net op het verkeerde tijdstip langs, koffietijd ;) want je slof zag er heerlijk uit. De voorkant van het boek van Yvette v Boven ziet er ook al leuk uit.
    Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hebben het boek net binnen gekregen in de bieb. ziet er prachtig en uitnodigend uit... Was meteen uitgeleend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk blog is dit!
    Dank je wel voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat leuk! ik ben ook een grote fan van Yvette van Boven. geweldige recepten. ik heb mijn Verre Zoon & schoondochter de engelse vertaling van Homemade gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Annty,

    Leuk om te lezen dat je ook zo'n fan bent van Yvette. Ik heb alledrie haar boeken en ze zijn een feest om in te kijken, te lezen en uit te koken!
    Mijn boekenkast puilt uit van de kookboeken, ik lees ze ook als roman en vind het heerlijk erin te kijken. Van kookboeken heb je nooit genoeg...
    De perzikslofjes heb ik nog niet gemaakt. Je courgettebloemen zien er mooi uit. De courgettes willen hier helemaal niet dit jaar! Lijkt me handig als kooklerares en dietiste: als je naar recepten kijkt, kijk je heel anders naar voeding dan een leek zoals ik. Tenslotte: ik heb wel eens kookboeken weggegooid uit frustratie als recepten niet kloppen.
    Een heel fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen